Rozwój niemowlaka - na tej stronie.

Pamiętam jakby wczoraj te emocje które mną targały kiedy za pierwszym razem zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z nutką obaw. Z jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z innej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- dużo pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się w owym czasie zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam mieć pojęcie, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie rad ludzi których uważasz za ekspertów. Pytasz położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona oznajmia, że niektórzy to kąpią codziennie, inni ludzie co parę dni, a pozostali jeszcze rzadziej. Pytasz ile razy dziennie karmić i w jakich ilościach- to mówi, że przeróżnie niektórzy to tak, a inni tak…
Myślę więc, że dla świeżo upieczonych rodziców bardzo istotne jest widzieć jak rozwija się małe dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Taka informacja może być bardziej powszechna.
Nie zapomnij jednak, że wiadomość gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są statystycznie i najczęściej obejmują grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło konkretną umiejętność. Pamiętajcie również, iż gdy wasz bobas jest wcześniakiem to wskazane jest odpowiednio określić odpowiedni miesiąc rozwoju.
Umiejętności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-noworodek jest się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto względem tułowia. Problemem który jesteś w stanie zaobserwować wydaje się być to, że główka skręcona jest nieustannie w jedną stronę, bądź też 1 ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-dziecko zacznie wodzić wzrokiem podążając za pokazywaną mu zabawką. fizjoterapia sanok wzbudzić może przypadek jeśli niemowle nie obraca główki w jedną stronę - jeśli w ciągu zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość owego skrętu jest zupełnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zobaczysz, że raz za razem poprawniej radzi sobie w trzymaniu główki. Kiedy starsze dziecko nie jest w stanie stabilnie utrzymać główki, trzeba ją stabilizować, znaczy to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze głowy.
Ręce.
-dziecko przez łączenie rączek i wkładanie ich do buzi uczy się lini środkowej ciała, która to w dalszym etapie życia zdaje się być dla niego często odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie zabawki tylko jedną ręką, bądź jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o niewłaściwym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nogi coraz to częściej unoszone są do góry, wpierw bobas rozpoczyna dotykać kolan, a następnie stóp. Bobas uczy się w ten sposób swego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak czynić na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, w takim razie pobudza, rozwija i ćwiczy mięśnie brzucha. Wówczas gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- jest w stanie na przykład mocno wychylać kolana w bok i próbować pociągać stopy do buzi. Musimy zaznaczyć, że deficyt czynności mięśnie brzucha w późniejszym okresie może mieć mnóstwo negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich bobas wykonuje daną czynność innym sposobem niżeli wszystkie dzieci - czy to coś negatywnego ? Otóż musimy się zastanowić po co robi to innym sposobem ? Bo jeśli dziecko ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Gdy bobas podczas pełzania korzysta z 1 nogi, a drugą ciągnie- to być może część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma poprawnego napięcia. Jeśli to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to szkodliwe konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W momencie każdego ruchu kończyną górną, czy nogą do mózgu malucha - a konkretnie do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, że tenże ruch wystąpił. Wobec tego „prawidłowy” rozwój ruchowy umożliwia także harmonijny wzrost mózgu bobasa.
Kto musi być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały żeby straszyć rodziców, a przede wszystkim w celu powiększenia świadomości rodziców ! Nieustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednakże grupa dzieci, która szczególnie jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego wzrostu najbardziej ?
Badania mówią, że pomimo dużej liczby różnic olbrzymie znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet niemowlaki , które w rezultacie rozmaitych wypadków wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !