Debata na temat rozwoju niemowlaka.
Pamiętam jakby wczoraj te emocje jakie mną targały kiedy pierwszy raz zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z nutką obaw. Z jednej strony jesteś bardzo szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- sporo pytań co robić w danych chwilach, co będzie robiło dziecko i jak się wówczas zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam widzieć, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie zdań ludzi których uważasz za zawodowców. Pytasz położnej kiedy kąpać dziecko, a ona mówi, że niektórzy to kąpią codziennie, inne osoby co dwa dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i ile- to mówi, że różnie jedni to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla świeżych rodziców bardzo znaczące jest mieć świadomość jak rozwija się małe dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta wiedza musi być więcej powszechna.
Miej na względzie jednak, że wiadomość gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są statystycznie i z reguły zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie wreszcie, że wówczas gdy dziecko jest wcześniakiem to wypada stosownie zdefiniować stosowny miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-bobas staje się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto wobec tułowia. Problemem który to potrafisz uchwycić będzie to, że głowa skręcona jest cały czas w jakąś stronę, czy też jedno ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zacznie wodzić wzrokiem podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy jak maluch nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem niemowle nie skręca główki lub jakość takiego skrętu jawi się być kompletnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że coraz przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu główki. Jeśli starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, trzeba ją podtrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie .
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia wydaje się dla niego nieustająco odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie przedmioty tylko jedną ręką, albo 1 ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne jeszcze częściej podciągane są do góry, w pierwszej kolejności bobas zechce dotykać kolan, a po pewnym czasie stóp. Maluch uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas stymuluje, kształtuje i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i próbować pociągać stopy do buzi. Wskazane jest podkreślić, że niedobór czynności mięśnie brzucha w dalszym czasie może mieć multum negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich niemowle przeprowadza konkretną czynność innym sposobem aniżeli wszystkie niemowlaki - czy to coś niekorzystnego ? Otóż powinno się zastanowić dlaczego robi to innym sposobem ? Ponieważ jeśli noworodek ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to coś się musiało stać. Jeśli dziecko podczas pełzania używa 1 nóżki, a drugą ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma prawidłowego napięcia. Jeśli to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niebezpieczne konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu dziecka - a dokładnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że ten ruch nastąpił. Toteż „prawidłowy” rozwój ruchowy zapewnia także harmonijny rozkwit mózgu malucha.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały żeby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a przede wszystkim w celu zwiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednakże grupa dzieci, jaka wyjątkowo jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego wzrostu najbardziej ?
Badania ujawniają, że mimo dużej liczby różnic potężne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. fizjoterapeuta sanok , które w efekcie różnych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !
Myślę więc, iż dla świeżych rodziców bardzo znaczące jest mieć świadomość jak rozwija się małe dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta wiedza musi być więcej powszechna.
Miej na względzie jednak, że wiadomość gatunku „typowy rozwój dziecka” określane są statystycznie i z reguły zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie wreszcie, że wówczas gdy dziecko jest wcześniakiem to wypada stosownie zdefiniować stosowny miesiąc rozwoju.
Zdolności pociechy w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-bobas staje się raz po raz bardziej symetryczny -układa głowę prosto wobec tułowia. Problemem który to potrafisz uchwycić będzie to, że głowa skręcona jest cały czas w jakąś stronę, czy też jedno ucho jest stale bliżej barku - na przykład lewe ucho jest w pobliżu lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-noworodek zacznie wodzić wzrokiem podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może stan rzeczy jak maluch nie skręca główki w jedną stronę - jeżeli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem niemowle nie skręca główki lub jakość takiego skrętu jawi się być kompletnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że coraz przyzwoiciej radzi sobie w trzymaniu główki. Jeśli starsze dziecko nie może stabilnie utrzymać główki, trzeba ją podtrzymywać, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie .
Ręce.
-dziecko poprzez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która w dalszym etapie życia wydaje się dla niego nieustająco odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko łapie przedmioty tylko jedną ręką, albo 1 ręka dzierży wybitnie mniejszą koordynację może to oznaczać o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne jeszcze częściej podciągane są do góry, w pierwszej kolejności bobas zechce dotykać kolan, a po pewnym czasie stóp. Maluch uczy się w ten sposób swego własnego ciała- dowiaduje się, że ma stopy. Może to jednak wykonywać na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas stymuluje, kształtuje i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana do boku i próbować pociągać stopy do buzi. Wskazane jest podkreślić, że niedobór czynności mięśnie brzucha w dalszym czasie może mieć multum negatywnych konsekwencji i przyczynić się do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i wiele innych.
Moje dziecko robi to w inny sposób- i co z tego ?
Czasami słyszę od znajomych, że ich niemowle przeprowadza konkretną czynność innym sposobem aniżeli wszystkie niemowlaki - czy to coś niekorzystnego ? Otóż powinno się zastanowić dlaczego robi to innym sposobem ? Ponieważ jeśli noworodek ma zaprogramowany precyzyjny rozwój- a z pewnego względu go omija- to coś się musiało stać. Jeśli dziecko podczas pełzania używa 1 nóżki, a drugą ciągnie- to najprawdopodobniej część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma prawidłowego napięcia. Jeśli to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niebezpieczne konsekwencje.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W trakcie każdego ruchu ręka, czy kończyną dolną do mózgu dziecka - a dokładnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że ten ruch nastąpił. Toteż „prawidłowy” rozwój ruchowy zapewnia także harmonijny rozkwit mózgu malucha.
Kto powinien być szczególnie wyczulony ?
Informacje te nie powstały żeby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a przede wszystkim w celu zwiększenia świadomości rodziców ! Uporczywe zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego napięcia. Jest jednakże grupa dzieci, jaka wyjątkowo jest podatna na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do harmonijnego wzrostu najbardziej ?
Badania ujawniają, że mimo dużej liczby różnic potężne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. fizjoterapeuta sanok , które w efekcie różnych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !